Even een quiz... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Noach - WaarBenJij.nu Even een quiz... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Noach - WaarBenJij.nu

Even een quiz...

Door: KimTibet2011

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Dag beste allemaal (vanuit een zeer warm en zonnig Kathmandu a la 26 graden Celsius),

het is zaterdag en ik kom net terug van de middeleeuwse koningsstad Bhaktapur...prachtig.

Maar voordat ik jullie meeneem naar Bhaktapur, eerst even een Nepalese verkeersquiz. Spelen jullie mee?

* U wilt rechtsomkeer maken in een straat met eenrichtingsverkeer. Mag dat?
Ja.
* U wilt stoppen midden op de snelweg om die vervelende groene rochel te lozen op het asfalt. Mag dat?
Ja.
* U wilt tegen het verkeer in, op de 'verkeerde' weghelft, een zijstraat inslaan. Mag dat?
Ja.
* U negeert alle rijbanen en slalomt uw weg richting stoplicht, want die 6 cm die leeg zijn, moeten toch efficient gevuld worden met 'voertuig'. Mag dat?
Ja.
* U toetert om doorgang te krijgen, uw buurman (in de truck) toetert harder. Wie krijgt voorrang?
Precies. Uw buurman in de truck. U vloekt zachtjes achter het stuur.
* Uw mobiele telefoon gaat terwijl u rijdt. Neemt u op?
Ja. En tegelijkertijd haalt u een andere auto in, in een onoverzichtelijke bocht.

:-)
Dus.

Bhaktapur is werkelijk prachtig. De oude middeleeuwse koningsstad is - geheel terecht - benoemd tot Unesco World Heritage site. De vele eeuwenoude panden waren in de grote aardbeving van 1934 compleet vernield, maar dankzij (Europese subsidies) buitenlands geld is de stad weer herbouwd in originele staat.

Ik had Dipesh (de Nepalse gids die onze Sawadee groep begeleidde, een ' 'ubbedubke', want 1m60 groot) gevraagd om me door de stad te leiden, zodat ik a. zeker goede info kreeg en b. gegarandeerd heen- en terug zou komen naar Kathmandu. Een gouden greep, want Dipesh is al vijf jaar gids en woont ook nog eens in Bhaktapur. Veel leuke anekdotes gehoord en 'inside' tips waar ik wel en niet mijn souvenirs moest kopen.

In alle reisgidsen is te lezen dat je zeker de yoghurt uit Bhaktapur moet proeven, deze 'koning der yoghurts' wordt gemaakt van buffelmelk en is inderdaad zeer voortreffelijk. Wie had dat gedacht...yoghurt van buffelmelk. Smaakt een beetje zoetig en is zeer zeer romig. Mmmm...

Ik heb tot nu toe overal heerlijk gegeten. Zowel in Tibet als in Nepal. De Nepalese keuken is erg beinvloedt door India, met de curry's en de naanbroden, de heerlijke momo's uit Tibet en de noodlesoepjes met van alles en nog wat erin.

En vergeet de werkelijk god-de-lijke double chocolate cheesecake niet van het Summit Cafe in Lhasa. Alsof je in chocoladehemel bent...Frank was zelfs 30 minuten niet aanspreekbaar nadat hij een punt op had. God-de-lijk.

En het kost niets. Ik heb vandaag een zeer riante tonijnsandwich op met twee koffie voor 3,5 euro. Gisteravond ben ik naar een uitstekende Thai geweest: 12 euro voor vegetarische loempiaatjes en kip met cashewnoten en groenten. Buik vol. Mijn complete kofferinhoud heb ik inmiddels ook laten wassen voor 6 euro, anders vrees ik dat ik NL niet meer in kom....

Ja ja, ik heb het zwaar in Kathmandu...(grijns) Soms is het wel smerig en vies...gisterochtend stapte ik bijna op een doder dan dode rat (met ingewanden eruit), liep ik langs een bedelaar die een ontzettend smerige open beenwond had (waarin de vliegen losgingen) en worden je longen en bronchien niet echt blij van de lucht hier in deze miljoenenstad.

Maar je (nou ja: ik in dit geval) leert al snel om je vooral NIET druk te maken over dit soort dingen. Dat hoort onlosmakelijk bij het Nepal-avontuur. :-)

Morgen staat de apentempel op het programma en dan ga ik langzaamaan maar eens mijn koffer pakken. Maandagochtend om 9.45 uur vertrekt mijn vlucht.

Jeetje, ik heb echt het gevoel dat ik al maaanden op reis ben. De tijd is zo snel gegaan! :-)

Ik wens jullie een prettige dag nog en zal waarschijnlijk nog wel een laatste update geven...

Dikke knuffel allemaal. Bedankt voor jullie lieve en fijne reacties. Dat is zo leuk om te lezen!

Kim

  • 22 Oktober 2011 - 14:32

    Brigitte:

    Hoi Kim,
    Het klinkt allemaal heel goed. Leuk dat Dipesh je nog op sleeptouw heeft genomen door de stad. Geniet er nog van de laatste dagen en een hele goede terugreis! Groetjes en een knuffel.

  • 22 Oktober 2011 - 15:19

    Nel Noach-basten:

    dag kind, is er ook iemand over die groene rochel uitgegleden? We zijn blij dat je nog leeft en we verbazen ons enorm over al die vreemde toestanden in het verkeer daar, och ja 's lands wijs 's lands eer, de echt goede zaken komen ook aan de orde, lekker eten voor bijna nop, wasjes laten doen voor weinig etc.etc. en het mooie weer er voor iets bij. Tot gauw kind, goede vlucht en behouden aankomst. Knuffels mam van en pap

  • 23 Oktober 2011 - 20:52

    Marjo:

    Yihaa, ik zou geslaagd zijn voor het theorie examen. Klinkt heel bekend en je moet er maar vertrouwen in hebben dat het goed komt.

    Gauw verder naar je volgend verslag.

  • 04 November 2011 - 19:25

    LF:

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA die QUIZ!!!! Meesterlijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Kim in Tibet 2011

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2011

Foooootoooo's!

23 Oktober 2011

Laatste zonnestralen

22 Oktober 2011

Even een quiz...

21 Oktober 2011

Brug te ver?

21 Oktober 2011

Terug bij af....
Kim

Eindelijk is het zover: ik reis 21 dagen door Tibet en Nepal...kan niet wachten!

Actief sinds 26 Aug. 2011
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 13198

Voorgaande reizen:

28 September 2011 - 24 Oktober 2011

Kim in Tibet 2011

Landen bezocht: