Laatste zonnestralen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Noach - WaarBenJij.nu Laatste zonnestralen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Noach - WaarBenJij.nu

Laatste zonnestralen

Door: KimTibet2011

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Dag allemaal,

even nog een paar uurtjes genieten van de laatste stralende zonnestralen hier in Kathmandu en dan is mijn grote Tibet/Nepal avontuur 2011 voorbij.

Jeetje, de tijd is echt omgevlogen! Ik heb het gevoel dat ik al maanden aan het reizen ben en dat is een goed teken, n'est pas? Dat betekent dat ik ook helemaal 'los' ben van het reguliere leven...dagen heb ik niet in mijn hoofd zitten en tijd slechts af en toe als ik een afspraak heb staan.

Vanochtend nog even naar de Swayambodnath geweest, in de volksmond 'de apentempel' genoemd omdat er ja ja: hele kuddes apen leven. Hoog boven de stad staat deze prachtige stupa waar jaarlijks vele tienduizenden boeddisten komen bidden. Heel veel Tibetaanse vluchtelingen ook trouwens.

Ik heb op mijn gemakjeeven een uur mensen zitten kijken. Heerlijk. Wat ik in dat uur allemaal voorbij heb zien komen, het lijkt wel een heus toeristencircus. Japanse vrouwen helemaal ingepakt in katoenen doeken om vooral maar niet bruin te worden, Europese dames in topjes en korte broeken terwijl toch duidelijk overal in alle reisgidsen staat dat het niet gepast is om in boeddistische tempels aan te komen met onbedekte schouders en knieen. Ahem.

En mag ik even een ding kwijt? De persoon die de afritsbroek heeft bedacht, mag van mij ritueel geslacht worden! Of als alternatief: voor straf de rest van zijn leven gedwongen de neusharen van Maik de Boer moeten trimmen.

Wat een ontzettend lelijk kledingstuk is dat, zeg. En alleen Nederlanders zijn zo idioot om het ding te dragen! Mijn landgenoten herken ik onmiddellijk aan die onflatteuze broeken, hun teva-sandalen en de 'huismerk' Perrysport rugzakken. En nee, ik heb geen van drieen. :-)

Mijn reis zit er dus bijna op...tijd om te evalueren...
* Tibet is super. Ik kan nog wel drie alinea's vollullen met superlatieven over dit land, maar jullie hebben inmiddels wel door hoe geweldig ik de reis ervaren heb.
* Het zijn de inwoners van Tibet die deze reis zo prachtig maken. Echt. Zo'n lieve, pure, hartverwarmende medemensen vind je nergens ter wereld. Ondanks hun politieke economische ellende, zijn ze zo fantastisch mooi. In alle opzichten. Ik zei tegen Jet: ze hebben niets en ze hebben alles. Wij hebben alles en we hebben niets.
* Kijk ik bijvoorbeeld naar onze Tibetaanse reisgids, die samen met zijn neef een paar jaar geleden naar India vluchtte om daar te studeren onder de grote Tibetaanse monnik DL. Omdat geen enkele Tibetaan een paspoort krijgt van Peking, is hij bij terugkomst gearresteerd en in het cachot gegooid. Ruim een jaar lang moest hij dwangarbeid doen...ik heb nog nooit zo'n lieve, wrokloze man ontmoet.Ongelooflijk.
* De Mount Everest is overweldigend mooi. Wij hebben mazzel gehad met het weer: bijna een week lang toonde deze berg der bergen zich in de volle zon aan ons. En wij - nederige dienaars - aanbaden Mount Qomolangma vol vuur.Ik geloof dat onze groep wel duizend foto's gemaakt heeft. :-)
* Deze reis is overigens niet voor iedereen geschikt. Goede sanitaire voorzieningen zijn er niet of nauwelijks. Hurken achter rotsen is op een gegeven moment noodzakelijk.
* Je slaapt een paar keer in eenvoudige guesthouses zonder (warm) stromend water, soms kun je je een paar dagen niet douchen.
* Voor mensen met hoogtevrees: is het vaak slikken en gewoon je ogen dicht doen. En hopen dat de buschauffeur zijn eigen leven ook hoog in het vaandel heeft staan als hij de tienduizendste haarspeldbocht neemt en yep: op het laatste moment remt.
* Kortom: ik heb genoten, genoten, genoten, genoten en nog eens genoten. Eerlijk is eerlijk: ook dankzij mijn mede-musketiers Jet en Frank. Dankzij de goede klik met die twee is de reis nog veeeel leuker geworden dan hij - op papier - al was!

Lieve mensen: ik wens jullie nog een bijzonder goede zondag en hoop jullie snel weer te zien. Dank voor alle lieve, fijne, hartelijke reacties en groeten uit Nederland. Ik heb ze met plezier gelezen! :-)

Kim

  • 23 Oktober 2011 - 09:30

    Sander:

    He, die Kim

    Het was ook superleuk om al je berichten te lezen.
    En heel goed te horen dat alles fantastisch is geweest. We zien je binnenkort weer in het 'koude' Nederland. Al schijnt de zon hier nu ook.
    Alvast een goede terugvlucht!

    Sander

  • 23 Oktober 2011 - 20:58

    Marjo:

    Hee Kimberly,
    Respect voor de evaluatie. Blij dat de reis aan je verwachtingen en zelfs meer heeft gedaan. Alleen reizen is spannend maar ook heel intens. Ik kan niet wachten om de foto's en je verdere verhalen te horen.

    Goede reis terug en tot gauw!
    Groetjes marjo

  • 25 Oktober 2011 - 11:57

    Frank:

    Hey Kim,

    Fantastisch dat je zo hebt genoten! Het is je gegund! Jij hartelijk bedankt voor je ontzettend leuke reisverslagen! Ik heb ze met plezier gelezen en ben benieuwd of de voorstellingen die ik er in gedachte bij maakte enigszins stroken met je foto's.
    Tot gauw!
    Liefs, Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Kim in Tibet 2011

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2011

Foooootoooo's!

23 Oktober 2011

Laatste zonnestralen

22 Oktober 2011

Even een quiz...

21 Oktober 2011

Brug te ver?

21 Oktober 2011

Terug bij af....
Kim

Eindelijk is het zover: ik reis 21 dagen door Tibet en Nepal...kan niet wachten!

Actief sinds 26 Aug. 2011
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 13195

Voorgaande reizen:

28 September 2011 - 24 Oktober 2011

Kim in Tibet 2011

Landen bezocht: