Terug bij af.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Noach - WaarBenJij.nu Terug bij af.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Noach - WaarBenJij.nu

Terug bij af....

Door: KimTibet2011

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Dag beste allemaal,

ennnnnn, we zijn terug in de 'beschaving' (Kathmandu, Nepal).

Yes! Yes! Yes! Ik heb het gedaan! Op mijn eigen twee benen ben ik naar ruim 5 km hoogte geklommen...naar het basecamp van de Mount Everest!!! Met een fikse tegenwind die aanvoelde als windkracht 10 zijn we vanaf het Chinese tentenkamp (de laatste 'nederzetting' in voor de berg der bergen) de laatste 4 km gewandeld naar basecamp. Ruim een uur over gedaan, want op die hoogte kun je alleen in slow motion bewegen..wil je niet gaan hijgen als een oud molenpaard.

De beloning na deze wandeling was uiteraard fenomenaal! MOUNT EVEREST, 8848 meter hoog in al zijn glorie (zonder een wolkje aan de lucht) voor onze neuzen. W A T G A A F!!!!
Ik heb - geloof ik - wel 645 foto's gemaakt van deze reus. We hebben zo'n ontzettende mazzel gehad met het weer in Tibet. Drie dagen achter elkaar hebben we de Mount Everest en alle andere Himalaya-reuzen in hun volle glorie mogen aanschouwen. Zelfs onze Tibetaanse gids Lopsang had dat nog nooit meegemaakt. Stralende zon op de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya...daar word je zo stil van. Die prachtige natuur, goed om weer even te relativeren hoe onbeduidend de mens is.

En hoewel ik inmiddels (het is vrijdag 21 oktober) terug ben in Kathmandu kan ik nog steeds geen foto's uploaden...sorry. Dat is het eerste wat ik doe als ik terug ben in NL. Afgesproken! :-)

De laatste week Tibet was heerlijk. We sliepen grotendeels in eenvoudige guesthouses zonder stromend (warm) water en elektriciteit. Elke avond een thermoskan met warm water mee naar de kamer om er kruikjes van te maken voor in de slaapzakken. Want het was echt heeeeeel koud zo daar op de Tibetaanse hoogvlakte. 's Nachts dook de thermometer makkelijk een graadje of 8 onder het vriespunt. Mijn mummyslaapzak heeft goede diensten gedaan.

Het hoogste punt waar we geslapen hebben, was Rongbuk (vlakbij de Mnt. Everest) op ruim 4900 meter. Ik heb gelukkig goed geslapen, maar er waren enkele reizigers die behoorlijk last hadden van de hoogte.

Ik had meer last van de busritten over de hoge bergpassen die soms spectaculaire uitzichten boden op diepe, diepe, diepe afgronden....uh oh....

Maar, ik had het voor geen goud willen missen hoor. De Himalaya en de Tibetaanse hoogvlakte is best een zweetdruppel (of liever gezegd 6 liter angstzweet) waard. ;-)




  • 21 Oktober 2011 - 12:16

    Marcel:

    She's alive!!! Fijn om te horen dat je een fantastische trip heb gemaakt en nog mooier om te vernemen dat je weer heelhuids in de beschaafde wereld terecht bent gekomen. Goed dat je op vijf km hoogte toch nog kunt slapen. Want ben ik benieuwd naar de foto's. Kom je gezellig een avondje bij mij en Marleen eten en je buit van duizend-en-een foto's presenteren? Let goed op jezelf, je bent er dus maandag weer (in Nederland - niet op het werk). Geniet nog van je tijd.
    Een knuffel van Marcel (ik heb vandaag officieel de status bereikt dat ik olv-verlof krijg, joepie!!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Kim in Tibet 2011

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2011

Foooootoooo's!

23 Oktober 2011

Laatste zonnestralen

22 Oktober 2011

Even een quiz...

21 Oktober 2011

Brug te ver?

21 Oktober 2011

Terug bij af....
Kim

Eindelijk is het zover: ik reis 21 dagen door Tibet en Nepal...kan niet wachten!

Actief sinds 26 Aug. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 13193

Voorgaande reizen:

28 September 2011 - 24 Oktober 2011

Kim in Tibet 2011

Landen bezocht: